Ajuntament de Masquefa - L'Ajuntament dóna veu i vot a la ciutadania en els primers Pressupostos Participatius de Masquefa

General - 06/04/2018

Dijous 12 d’abril, el govern presentarà públicament aquest procés pioner a la vila en una sessió oberta a tota la ciutadania. El consistori ha fet una reserva al pressupost municipal de 2018 de 100.000€ perquè els masquefins decideixin a quins projectes els volen destinar. Consulta aquí el díptic informatiu.

L’Ajuntament de Masquefa té entre les seves prioritats dotar els veïns d’eines i recursos de primer ordre que permetin empoderar la ciutadania i implicar la població en la presa real de decisions municipals. Així, amb l’objectiu que els masquefins tinguin veu i vot a l’hora de decidir una part del pressupost municipal que es dedica a inversions, la Regidoria de Participació Ciutadana impulsa a partir d'aquest mes d’abril la primera convocatòria de pressupostos participatius.

El consistori posa en marxa aquesta experiència pionera al municipi fent una reserva en el pressupost municipal de 2018 de 100.000€ perquè els veïns decideixin a quins projectes els volen destinar. En aquest sentit, l’Ajuntament es compromet a integrar en el pressupost les propostes més votades per la ciutadania major de 16 anys.

Presentació pública del procés

Dijous 12 d’abril (19 h.), es farà a la Sala d’Actes del CTC la presentació oficial del procés, en la qual s’informarà als assistents sobre la metodologia i el funcionament del projecte. La sessió és oberta a tota la població i amb aquesta trobada l’Ajuntament pretén implicar activament als veïns i al teixit associatiu en aquest procés participatiu que és previst que culmini durant el mes de juny. En aquesta línia, l'Ajuntament està repartint a tots els domicilis de la vila un fulletó informatiu amb totes les dades bàsiques sobre el projecte.

Xavier Boquete, alcalde de Masquefa, fa una crida a la participació i destaca "l'avenç democràtic" que suposa aquesta nova eina i remarca la voluntat de l'Ajuntament "d'apoderar els masquefins, tot posant a la seva disposició eines per participar de forma directa, senzilla i còmoda en la presa de decisions del consistori".

Per la seva banda, Esther Ibáñez, regidora de Participació Ciutadana, destaca que “aquests pressupostos participatius ens permeten dotar la població de noves eines i fer-la partícip directa de la definició del present i futur de la vila." I afegeix que "esperem que aquesta primera experiència tingui una bona rebuda i els veïns ens facin arribar moltes propostes per a incloure en el pressupost 2018."

L’Ajuntament habilitarà dues vies per fer arribar les propostes ciutadanes

Des del 12 d’abril i fins al 4 de maig restarà obert el període de recollida de propostes, que es podran fer arribar a través del web www.masquefaparticipa.cat (el web entrarà en funcionament el 12 d’abril) o dipositant la butlleta corresponent dins una de les bústies habilitades a l’Ajuntament, el CTC i la Biblioteca.

Per tal que els projectes proposats siguin admesos han d’estar referits a temes de competència municipal, no contradir plans aprovats per l'Ajuntament, ser viables tècnicament i econòmica, respectar el marc jurídic i legal i ser considerats una inversió.

Valoració tècnica de les propostes i convocatòria d’un fòrum ciutadà

Posteriorment, a partir del 4 de maig, totes les propostes recollides presencialment i electrònica seran valorades i quantificades pels serveis tècnics municipals. Així, totes aquelles que compleixin els requisits i no superin el pressupost fixat passaran a la següent fase.

I dijous 7 de juny (19 h.), els masquefins estan cridats a prendre part del Fòrum Ciutadà de Priorització que se celebrarà a la Sala d’Actes del CTC; una sessió participativa oberta a tots els veïns en la qual els assistents hauran de seleccionar un nombre determinat de projectes que seran els que finalment es sotmetran a votació popular.

Votació popular

Finalment, les propostes finalistes seran sotmeses a votació ciutadana. Hi podran participar totes aquelles persones empadronades a Masquefa majors de 16 anys.